Výroba svíček je nesmírně kreativní oblast, ale i v ní člověk může zabloudit v množství nabízených produktů. Nebo může sklouznout do rutiny a držet se zuby nehty ověřeného stylu, druhu či materiálu, což omezuje v tvorbě a může časem omrzet. Proto jsme se dohodli s některými tvůrci, aby místo vás vyzkoušeli některé z produktů, které ještě neznali a podělí se s vámi o informace, které o produktech zjistili.
DNES TESTUJEME:
- Olivový vosk do forem
- Slunečnicový vosk do skla a keramiky
- MICA barvy
- Tekuté barvy ColorArt
- Esenciální oleje
- Dřevěné a bavlněné knoty
Materiál na výrobu svíček z Calipo.cz
aneb recenze od Míly
Míla Anna Kristková tvoří svíčky pod značkou „MJ – Dárky s láskou“ a miluje zejména odlévané svíčky z forem s figurálními motivy (zejména zvířat). Ráda experimentuje, je kreativní a tvoří si vlastní popisky. Její tvorbu najdete zde…
Co na naši „testovací sadu“ říká?
Na úvod bych zmínila, že s většinou produktů jsem pracovala prvně a zcela intuitivně. Před samotným testováním jsem si zjistila parametry daných vosků a informace o tom, jaký knot je velikostně vhodný do jaké nádoby. Velmi oceňuji, že na webových stránkách Calipo se toto vše může spotřebitel dozvědět a nemusí slepě pátrat.
VOSKY
Olivový vosk do forem (Kerawax Eco Olive Pillar) mi svou strukturou, ale i prací s ním připomínal sójový vosk. Ale o několik procent lepší. Olivový vosk nebyl až tak mastný a velmi dobře se rozehříval, a následně i ve formách tuhnul. Nedělal žádné vzduchové bublinky ani jiné neplechy. Rozpustitelnost barvy i vůní byla velmi dobrá a celkově nemám tomuto druhu vosku co vytknout. Jako varianta do forem se mi zdá velmi zdařilý.
Slunečnicovému vosku do skla bych dodala jen pár drobností. Je prostě jiný. Tání vosku trvalo trochu déle než jsem zvyklá u sojového, ale jinak bez problémů. Rozpustitelnost barvy a vůně taky bezproblémová. Jako malé mínus bych viděla přirozenou vůni vosku, která mi jednoduše řečeno připomínala klasický olej na smažení, ale po přidání vůně bylo vše v pořádku. Teprve po nalití vosku do skla se projevily odlišné vlastnosti oproti sójovému. Slunečnicový vosk tvoří zvláštní prasklinky a zůstává poměrně dlouho měkký, až tekutý. Prasklinky se po propíchnutí vosku a následném rozehřání pistolí vytratily, ale u větších kusů zůstala mapovitá struktura. Slunečnicový vosk je proto dobrý na změkčování jiných druhů vosků (míchání s kokosovým a podobně) nebo na experimenty se strukturami jako je krakelování (výtvarná technika, díky níž předměty "zestárnou" tzn. cíleně popraskaný povrch zvýrazněný barvami).
BARVY MICA
Práce s tekutou barvou a poskytnutými vůněmi do svíček z Calipo byla zcela bezproblémová. Sama tyto druhy používám běžně a považuji je za kvalitní.
Práce s MICA barvou při výrobě svíček je ale rozhodně jiná. Z počátku mě nijak nenadchla. Rozpustitelnost v celém vosku je dobrá. U jedné varianty jsem zkoušela kreslit ornamenty pouze na sklo, což nešlo úplně tak dle mých představ jako běžně s barvou. Pokud je barva přidána přímo do vosku, tak při hoření svíčky se drží na dně tekutého vosku anebo po stěnách nádob. Kvalita hoření ale ovlivněna není, takže dobrá zpráva. Na co se mi ale tato barva zdá zcela ideální, tak to je na dobarvování forem a zvýrazňování kontur. To tvoří zcela kouzelný efekt a samotné formě to dodá plastičnost a líbivější vzhled.
KNOTY
Dle hoření všech svíček usuzuji, že dřevěné knoty jsou pro slunečnicový vosk ve skle úplně ideální. Krásně vosk roztaví a jako bonus dodávají líbivý zvuk praskajícího dřeva.
Na větší průměr svíčky, cca kolem 8 cm se mi velmi osvědčilo použít dřevěný knot kulatý a vlnkový. U menšího průměru poté knot křížový. Všechny hořely zcela bez problémů a s voskem si poradily.
Bavlněné knoty jsou na tom malinko hůře. Doba tavení je delší a i tak mají problém roztavit vosk úplně u krajů. Tam to bude vyžadovat více zkoušení a výběr správného typu knotu k šířce sklenice. Jako plus vidím to, že i po X hodinách hoření ubylo úplné minimum vosku, takže vydrží hořet velmi dlouho.
Co se týká olivového vosku, je zcela ideální a skvělý pro menší formy určené jako ozdoby do nádob. U celkové 3D formy došlo bohužel k velmi rychlému tání, což bude problém knotu. Musím zvolit příště menší velikost než je doporučeno.
S vůní ani barvou nebyl žádný problém. Každá svíčka měla v sobě jinou dávku vůní a intenzitu barvy, a na hoření to vliv nemělo žádný. Samozřejmě jednotlivé výkyvy byly přijatelné tak, aby to neohrozilo samotný proces hořlavosti.
MK
A touto recenzí nekončíme…
Tvoření svíček je samozřejmě poměrně subjektivní a co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Přestože byla naše první „testerka“ Míla v podstatě spokojená, už netrpělivě čekáme na názor další tvůrkyně. Je to pro nás takové krásné dobrodružství.
Co máme pro vás otestovat příště? Na co by se naše zkušené „testerky“ měly podívat příště?